Aquest sistema d'educació és alhora una filosofia de desenvolupament del nen i un fonament per a orientar aquest creixement es basa en dos importants necessitats del desenvolupament dels més petits.
1. La necessitat de la llibertat dins dels límits.
2. Un entorn acuradament preparat que garanteix l'exposició als materials i experiències.
L'aula d'aprenentatge Montessori és un lloc ampli i obert, ordenat, estètic, simple, real, on cada element té la seva raó de ser en el desenvolupament del nen.
L'ambient promou la independència del nen en l'exploració i el procés d'aprenentatge. La llibertat i l'autodisciplina fan possible que cada nen trobi activitats que donen resposta a les seves necessitats evolutives.
L'aula Montessori reuneix nens de tres edats diferents: menors de 3 anys, de 3 a 6 anys, de 6 a 9 anys i de 9 a 13 anys. Les sales integrades afavoreixen la cooperació espontània, el desig d'aprendre, el respecte mutu i la incorporació profunda de coneixements a través de l'exercici de ensenyar-li a altres.
Els materials Montessori que s'utilitzen a l'aula, van ser dissenyats científicament en un context experimental dins de l'aula, prestant especial atenció a l'interès dels nens segons l'etapa evolutiva en què es troben i amb la convicció que la manipulació d'objectes concrets ajuda al desenvolupament del coneixement i del pensament abstracte .
Aquests materials permeten als nens investigar i explorar de manera individual i independent. Possibiliten la repetició, el que promou la concentració. Tenen la qualitat d'aïllar les dificultats, és a dir, cadascun introdueix una única variable, un sol concepte nou, aïllant-lo i deixant els altres conceptes sense modificar. Els materials tenen control d'error: és el mateix material que li mostrarà al nen si el va fer servir correctament. D'aquesta manera els nens saben que l'error forma part del procés d'aprenentatge, aconsegueixen establir davant d'ell una actitud positiva, es fan responsables del seu propi aprenentatge, i desenvolupen confiança en si mateixos.
El primer Pla del Desenvolupament comença amb el naixement fins als 6 anys, està caracteritzat per la ment absorbent de l'infant, la qual pren o absorbeix tot els aspectes, bons i dolents, de l'ambient que l'envolta, el llenguatge i la cultura. En el segon pla, des dels 6 als 12 anys, el nen posseeix una ment raonadora, per explorar el món amb la seva imaginació i pensament abstracte. En el tercer pla, dels 12 als 18 anys, l'adolescent té una ment humanística desitjosa d'entendre la humanitat i la contribució que ell mateix pot fer a la societat. En l'últim pla del desenvolupament, des dels 18 als 24 anys, l'adult explora el món amb una ment d'especialista apropiant del seu propi lloc.
Per a la Dra. Montessori tot educador/a ha de "seguir al nen", reconeixent les necessitats evolutives i característiques de cada edat, i construint un ambient favorable, tant físic com espiritual, per donar resposta a aquestes necessitats. El desenvolupament de l'infant sorgeix de la necessitat d'adaptar al seu entorn: el nen necessita donar-li sentit al món que l'envolta i es construeix a si mateix en relació a aquest món.
Per últim us deixe un vídeo perquè entengueu millor el mètode Montessori.
No hay comentarios:
Publicar un comentario