La classe de hui ha sigut tranquila ja que erem pocs i poques alumnes per la vaga estudiantil. Per tant, s'ha aprofitat la classe per a realitzar una breu introducció de la xarrada que tendrem demà (divendres 15/04) sobre el moviment Zapatista a Chiapas des del 1994 fins a dia de hui. Per tal d'entendrer-ho millor, hem vist dos videos:
En segon lloc, s'ha duit a terme un debat sobre si el sistema educatiu transmet sempre el sistema (capitalista, patriarcla, etc.). Hem vist que l'educació reglada perpetua el sistema, però també podem trobar alternatives. Aquestes poden ser d'ideologia conservadora, com per exemple, uns pares que a EEUU volen que el seu xiquet/a aprenga en casa per no estudiar la teoria de l'evolució de Darwin. D'altra banda,hi ha un moviment més d'esquerres que vol educar als fills/es a casa però amb la intenció de no rebre la submissió del sistema.
El que és evident és que l'escola pública està o hauria d'estar al servei de tota una societat, perquè és estatal però respon als interesos de la població. Hem vist escoles com Donyets que presenten un model educatiu diferent al de l'educació reglada.
També s'ha produit un debat interesant sobre fins a quin punt són "nostres" els fills i filles que tenim. Pensem que per haver-los parit hem de prendre totes les decisions per ells? En certa mesura si, ja que no tenen encara capacitat de raonament per a decidir que volen. D'altra banda, educar-los/les en casa fa que no coneguin món més enllà de casa seua. Es precís que es relacionen i coneguin altres punts de vista i maneres d'actuar, per no dir que els pares, per molta bona intenció que tinguen, no tenen perquè aillar al xiquet/a quan tal vegada l'estan educant de manera incorrecta.
------------------------------------------------------------------------
Divendres 15/04/16
La xarrada es titula "La otra educación zapatista frente a la hidra capitalista". Els ponents són Miguel Escobar i Mayra, els quals comenten la seua experiència i la metodologia en quant a funcionament, especialment en l'àmbit educatiu.
S'estableix una relació emtre imatge o estètica amb la paraula. Açò es refereix a que s'ha de combinar la forma, color, atractiu, etc. amb aspectes més racionals als quals hi atribuirem un significat o finalitat.
D'altra banda es fa un "mix" entre llibertat i autoritat. Des del nostre punt de vista, pensem que si es dona excessiva autoritat hi ha falta de llibertat, com els estats dictatorials. També és precís certa autoritat per donar un respecte i control a l'Estat.
Parlant de l'aspecte educatiu, som hereders i herederes d'una educacció bancària. No vinculem el text i el context, es a dir, s'ha de vincular la juventud amb la lluita i la rebeldia. Hem de fer una consideració de què som, que volem ser, com fer-ho, etc. I una vegada hem pensat el projecte, treballar-ho amb la comunitat o en grups. L'educació zapatista s'encarrega d'apropar texte i context per donar una visió més propera a la realitat i treballar-ho amb els demés.
Tot aquest treball es fa des d'un punt democràtic i assambleari, amb el concens de tots i totes a qui implique el projecte. Amb la visió de que les persones acompanyades, solidàries i colaboradores són més feliços. Com vejem, és tot el contrari a l'hidra capitalista, que ens educa a ser individualistes, cercar l'èxit, fer les relacions més fredes i distants (com vejem l'ús i adicció vigent de les xarxes socials), etc.
Lorena Aguilar, Francesc Fayos, Héctor Flores, Eva Morata i Nathalia Ospina.
No hay comentarios:
Publicar un comentario