L'alumnat ha anat al saló d'actes a veure una obra de teatre titulada "Homeless". Tractava els estereotips i situacions del tracte de la societat cap aquelles persones que es troben en situació de pobresa. L'obra ha sigut elaborada i coordinada per un educador social i representada per aquest, juntament amb persones que han patit o pateixen l'exclusió social esmentada.
La representació es pot dividir en diferents parts:
- Introducció: s'ha fet una breu presentació del tema a tractar. També s'ha agraït l'assistència.
- Cos de l'obra:
* Primera escena: apareix un home sense sostre fent una valoració dels tipus de persones que apareixen al seu voltant. El primer és un home adinerat que es pensa que per prestar-li uns segons d'atenció ha fet un bé social. En segon lloc, ha aparegut una dona que s'escandalitza i ix correguent per veure un sense sostre. I per últim, un home que fa literalment invisible a la persona pobre.
* Segona escena: arriba una dona pobra a casa d'una dona de classe alta perquè és el dia d'acollir un/a pobre a casa. Podem veure com la dona de classe alta no es creu la situació de la persona que està rebent perquè no representa tots aquells estereotips de les persones pobres (anar mal vestit/da, brut, amb fam, etc.).
- Reflexions i preguntes: s'han permés uns minuts finals per realitzar preguntes. A més, les principals conclusions han sigut que la pobresa és una conseqüència negativa del sistema capitalista; que la societat invisibilitza aquest problema perquè l'ha normalitzat; i, com a darrera conclusió important, podríem dir que els serveis socials a Espanya limiten en excés el temps i els recursos sense arribar a donar a vegades la solució necessària.
Fent referència al text de Freire, també trobem teatre de l'oprimit d'Augusto Boal.
-----------------------------------------------------------------------------------
Divendres 12/02/2016
Hui hem fet el comentari de "Frankenstein educador" de Meirieu en 1998. Cada alumne havia d'escollir una frase o fragment per a comentar-lo en classe (s'ha seguit un ordre d'intervenció conforme a les pàgines).
Les idees més rellevants han sigut:
- El mite de Frankenstein fa que el científic cree el que ell considera oportú d'acord amb unes expectatives i ideals. Podríem afirmar que mai s'aconsegueix crear aquest ideal. D'altra banda, és una manera d'educar errònia, amb poca llibertat d'elecció i que fomenta que tant el xiquet/a com l'educador/a tinguen sensació de fracàs.
- El procés de l'educació mai s'acaba. Encara que les etapes de major aprenentatge són a l'adolescència i a la infantesa (sobretot, en aquesta darrera i dels 0 als 6 anys), al llarg de la vida es descobreixen o rectifiquen conceptes, idees, experiències, etc. Com diu el dit: Mai et llitaràs sense aprendre una cosa nova.
- ¿Es pot educar sense ser com Frankenstein (el científic)? Com diu el text a la pàgina vint-i-u, "Nadie puede darse la vida a si mismo". Per tant, precisem d'algú aliè que ens eduque per desenvolupar-nos a escala personal i social.
- Per construir pensament és imprescindible el llenguatge, ja que és la ferramenta per comunicar-nos. Així, tenim la capacitat de transmetre coneixements, adquirir-los i debatre sobre ells. I, el llenguatge, està totalment ancorat en un context cultural.
- L'educador/a modern vol fer de l'educant/a la seua obra. L'educador/a espera aconseguir uns certs objectius i una certa influència. També hi ha educadors/es que pretenen que els alumnes siguen com ell/ella però que se'ls faci veure i creure que han sigut els mateixos alumnes qui ho han escollit lliurement.
- Mite Pigmalió: les expectatives influeixen al comportament. Per exemple, si a una professora li diuen que Jaume és mal alumne, la professora el considerarà pitjor alumne que la resta d'aquests inclús abans de conèixer-lo. A més, hi haurà un tracte negatiu des del principi cap a Jaume, fomentant-ne la falta de cooperació i passivitat d'aquest en l'assignatura. Per tant, es verificaran aquelles expectatives que en un principi no eren certes. Semblant al mite esmentat, trobem l'Efecte Rosenthal. Aquest farà que la distancia o diferència cultural influeix-hi al procés d'educació.
A la segona part de la classe, s'ha tractat el tema de què són les escoles (referint-se a l'ensenyament educatiu) i quina funció tenen. Segons ha passat el temps, les funcions i objectius dels centres d'ensenyament han anat variant.
- En uns inicis, l'escola era una ferramenta preservadora i transmissora de la cultura, a part d'una estratègia de control social.
- Al segon enfocament, es pretenen desenvolupar tota mena capacitat de l'individu.
- Actualment, té per funció transformar la cultura per aconseguir millores de la societat.
Finalment, hem escoltat la cançó de The Wall de Pink Floyd.
Francesc Fayos, Héctor Flores, Eva Morata i Nathalia Ospina.
No hay comentarios:
Publicar un comentario